24 October 2009

untuK aku,dia dan kamu..

ari ni terpaNggil utk shaRe satu artikel yg mmg simple, tp amat terkesan di hati..
artikel ni aku jumpa tym belek2 majalah sOlusi isu.no12 hasil pinjaman member sebLah katiL aku..[ boleh ye tuan peNgarang..nak share ilmu ni:) ]

*ini bukan citer seram yeee..okkeh..mari kita mulakan cerita...

"saat sdg nyenyak tdur diatas tilam yg begitu empuk, dan dibuai mimpi indah, bilik yg dingin kelam tanpa cahaya..tiba2..anda terjaga..mata melilau melihat sekeliling, mengamati persekitaran..Lalu hati berkata sendirian, 'eh,gelap lg ni'.. lalu tangan mencapai enset ditepi untuk melihat jam sekadar untuk mendapatkan kepastian.."oh,baru pkul3 pg..belum subuh lg ni..'
daLam situasi ini, apa yang anda akan lakukaN? disiNi aNda mempunyai piLihan..tepuk dada, tanya iman..dan buatlah piLihan yg biJak..

**piLihan Satu**

kebaNyakan kita akan kembaLi meNarik selimut dan menyampung episod mimpi yang terputus teNgah jalaN td..semangat nak tau ending mimpi.. lalu hati mengOmel..'asal laa aku terbangun awal sangat nii..isshh..' sangat kesal dan menyesal..kesal bangun awal? nauzubiLLah..

**piLihan dua**

'oh, baru pkul 3 pg..waktu mcm ni doa makbul..ya Allah, ampunkanlah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku..jadikan aku hamba yang mempunyai semangat juang yang tinggi, berjuang utk kebahagiaan dunia dan akhirat'..kemudian, sambung kembali 'ibadah senyap'..

**piLihan tiga**

sebaik menYedari dah pKul 3 pg, (bukan baru pKul 3), anda segeRa banguN..mahu menunaikan solat tahajud..sembahLah Allah saat mata-mata lain terpejam rapat, rukuklah saat hati kita masih tenang, sujudlah saat minda masih kosong dari sebarang urusan dunia dan berdoalah saat doa didengar Allah..

"terjaga di awal pagi adlh satu rahmat yang merupakan kurniaan Allah. siapa tahu saat Allah takdirkan kita terjaga, sebenarnya Allah menunggu untuk memakbulkan sebarang permintaan dari hambaNya.. Mulalah dari laNgkah pertama, berdoa sebaik terjaga..Malah mintalah dari Allah utk bangkitkan kita pada malam2 seterusnya. Itulah caranya mengucapkan terima kasih kerana terjaga saat sdg tdur, bukan mengomel penuh kekesalan..
tetapi alangkah baiknya andai tahajud dapat ditunaikan..

__________________________________________________________________

moga kita tergoLong dikaLangan hambaNya yg dikurniaan anugerah tersebut.. beribadahlah selagi tubuh masih pya kekuatan.. berdoaLah selagi otak masih bisa berfikir, selagi mulut dan hati masih bisa berkata, selagi tgn bisa menadah..dan menangislah dihadapan ILahi selagi mata bisa mengalirkan air mata kesyukuran dan keinsafan..


*cited from 'sOlusi isu no.12' pg 76..
ade tmbah sket2 jee..

4 comments:

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

yeaaaaa..muahahah...selalau terjaga tu ada doakan utk ai sama tak?

w.i.s.d.O.m said...

eh..ai x kata ai yg terjaga..yu nii..ahahaha..tp insyaAllah klu terjaga nnt ai doakan yu skali yee..ehehe..yu doakan ai sama tau..huahua..seng je..

~::Iffat @ Wonderfatts::~ said...

baikkk yu..ai dah doakan pagi tadi dah,jenis yg doa pastu tarik selimut balik..muahahah

w.i.s.d.O.m said...

ahahakzz..yu doakan ai yee..naseb yu sempat doakan ai..esok ai doakan yu plak..klo ai tjaga la eh..ahakzz